Senderisme, excursionisme i/o muntanyisme  El Serrat de les Espases

Sortida pels volts del Serrat de les Espases, un petit pulmó verd situat al nord de la comarca del Baix Llobregat, que malgrat estar encerclat d'importants vies de comunicació i haver sofert els estralls d'alguns incendis, permet realitzar boniques passejades per una zona amb diversos vestigis defensius i rurals, testimoni de la importància que aquesta zona va tenir com a via de pas cap a Montserrat i com a talaia del riu Llobregat.
r916.jpg r917.jpg r918.jpg r919.jpg r920.jpg r921.jpg r922.jpg r923.jpg r924.jpg r925.jpg r926.jpg

Sortim del punt on hi ha el trencant de l'estació d'Olesa baixant uns metres per la carretera per creuar una riera per un pont. Just passat el pont trobem un indicador que ens senyalitza que queden 4 kms. fins a Olesa. Darrera aquest indicador surt un sender que s'enfila en direcció oest per dins un bosc de pi. El sender puja amb força i creua una primera pista. Més endavant creua una segona pista, en aquest cas més precària, i finalment arribem a una tercera pista, que també creuem. En aquest punt, després de creuar la pista, el sender és molt dret. Durant el camí haurem trobat algunes instal·lacions de fusta per fer descens en BTT. En arribar a la part alta, el camí s'aplana i acaba descendint fins a una placeta al peu de l'ermita de Sant Pere Sacama, dels segles X-XI i antiga capella del desaparegut castell de Sacama. Després de fer una petita visita a l'ermita, retornem a la placeta on hem arribat i seguim la pista a la dreta que baixa cap al peu del turó on hi ha la Creu de Saba, a tocar el Puig Ventós. Situats en una nova placeta que dibuixa un revolt tancat de la pista veiem davant nostre un parell de senders. Prenem el sender de l'esquerra, que al cap de poc es divideix. A l'esquerra hi ha el camí per on retornarem. Ara agafem el camí de la dreta, indicat a la Creu de Saba, que puja fent alguna ziga-zaga pel vessant de la muntanya fins arribar a la carena, on trobarem una pista precària. La seguim a l'esquerra i atenyem la Creu de Saba. Bonic mirador del Baix Llobregat, Collserola i la muntanya de Montserrat. Baixarem d'aquest punt per un sender oposat al camí per on hem arribat i sempre amb la vista posada cap a Montserrat. El camí deixa un primer trencant a la dreta que ressegueix la carena, i flanquegem la roca a mitja alçada bo i davallant cap a la masia de Puigventós. Més endavant deixem un trencant a la dreta que baixa directe cap a la casa, i continuem per l'esquerra per sobrepassar-la i situar-nos en un trencant on hi ha un rètol que ens indica la direcció del Pla Fideuer. Ens hi dirigim per un camí amb tendència a pujar fins a situar-nos just sobre aquest pla, i finalment baixar fins a una nova placeta. Baixem per la pista en direcció al Pla Fideuer i abans d'arribar-hi trobem uns indicadors a l'esquerra cap a Sant Salvador de les Espases. Seguim aquesta direcció per un sender amb algun tram arreglat amb fustes que fan de graó. Atenyem un primer coll, el coll de Sant Bernat, que reconeixerem perquè hi ha una petita silueta metàl·lica d'aquest sant. En aquest punt, tot i que veiem un camí que careneja, creuem el coll i resseguim en baixada el camí que ens situarà al coll de Bram. Ara ja veiem clarament el punt on se situa Sant Salvador de les Espases, a l'extrem de la carena. En hi dirigim seguint davant nostre un tram de pista en baixada i desviant-nos de seguida per un sender indicat a la dreta. Tot i que el camí baixa una mica, per arribar a Sant Salvador haurem de superar un tram d'escales força costerut. Ermita de Sant Salvador de les Espases (s. XVI-XVII), pertanyent a un antic castell del qual gairebé no queden vestigis. Zona de refugi. Aigua. Capella oberta els dies festius.
La tornada la farem desfent el camí d'anada fins al Pla Fideuer i el trencat on hem arribat després de baixar de la Creu de Saba, a tocar de la masia del Puigventós, on, ara sí, ens apropem. Allà prenem la pista que ressegueix la masia bo i planejant, però que de seguida comença a baixar. Més o menys quan iniciem aquesta baixada, abans d'arribar a un revolt que dibuixa la pista, trobem un sender indicat cap a Sant Pere Sacama. El prenem. El camí voreja la falda de la Creu de Saba i ens condueix fins al trencant on a l'anada ens hem desviat per pujar-hi. A partir d'aquí tornem a desfer el camí fins a Sant Pere Sacama. Un cop aquí podem agafar el sender per on hem pujat, però si volem evitar-ne el darrer tram, molt dret i una mica complicat de baixada, podem baixar per la pista que tenim a mà dreta indicada cap a Olesa per anar a buscar la darrera pista que hem creuat en el sender de pujada, i que trobarem a l'esquerra en pujada. Aviat la pista planeja, i retrobem el camí per on hem pujat, just en el tram de pujada costerut, que així hem pogut evitar. Ara ja només queda desfer el camí fins al punt d'inici.

Punt de sortida Trencant de l'estació de tren de la RENFE a Olesa, a la BV-1211
Accés al punt de sortida Des de la carretera C-58 entre Terrassa i Monistrol ens desviem pel trencat de Vacarisses sud, al km. 30,5 aproximadament, just al costat d'una masia restaurant. De seguida arribem a la BV-1211, que seguim en direcció a Olesa. El punt d'inici es troba al trencant de l'estació d'Olesa, indicada, km. 5,5 d'aquesta carretera, poc abans que la carretera creuï una riera per un pont.
Dificultats a tenir en compte: Degut als incendis que ha patit aquesta zona, no hi ha gairebé ombres en aquest itinerari, per això cal evitar els dies de forta calor. Malgrat que passem prop d'un parell de fonts, aquestes no estan al costat del camí. Cal proveir-se d'aigua suficient.
Alçada màxima: 594 m
Durada: Entre 3 i 4 hores
Distància recorreguda: 10,8 km
Cartografia i bibliografia: Mapa ICC. Baix Llobregat
Època aconsellable: Tot l'any menys l'estiu o dies de forta calor