Senderisme, excursionisme i/o muntanyisme  Tomb per la Reserva Nacional d'Orlu

La Reserva Nacional d'Animals d'Orlu és un territori d'unes 4.200 hectàrees concebut com a espai per a l'estudi de la fauna salvatge d'aquestes muntanyes i la preservació i difusió dels modes de vida relacionats amb la natura, i és un bonic racó de natura amb paisatges diferents que es combinen i que ofereixen diferents colors segons l'època de l'any. Una travessa molt clàssica per visitar aquesta reserva és fer el circuit circular que sortint de les Forges d'Orlu ens condueix cap al refugi d'en Beys, situat al bell mig de la Reserva, i baixa per la presa de Naguille. És una ruta llarga, que assaborirem millor si la plantegem en dos dies, aprofitant així per fer nit en el fantàstic entorn on es troba ubicat el refugi d'en Beys. Es tracta d'un itinerari fàcil de seguir gràcies als diferents marcatges que anem enllaçant.
r897.jpg r898.jpg r899.jpg r900.jpg r901.jpg r902.jpg r903.jpg r904.jpg

Sortim de la zona d'aparcament que hi ha a les Forges d'Orlú en direcció cap a l'Observatori de la Muntanya i el Parc dels Llops. Seguint unes marques de pintura groga resseguim el riu Orièja per la dreta bo i endinsant-nos en el bosc per un camí que combina trams de pista i de sender. Sempre seguint els senyals grocs arribem a la Passarel·la de Caralp, un petit pont de fusta a l'altre costat del qual hi ha l'aparcament superior d'accés a la Reserva d'Orlu. Continuem per la pista deixant algun trencant que baixa al riu. Més endavant, en el punt en el qual aquesta gira a l'esquerra per allunyar-se'n, trobem senyals del GR 7 que haurem de seguir fins al refugi d'en Beys. Passarem per la cabana de Gaudu i continuem la pista sempre seguint el GR. Més endavant les marques ens porten a creuar el riu per una passarel·la, i ara sí, deixar la pista i guanyar alçada per un sender que ens condueix fins a l'estany i el refugi d'en Beys. Voregem l'estany seguint encara els senyals del GR i a l'altre extrem el deixem per dirigir-nos en direcció sudoest cap a la Collada d'en Beys seguint ara els senyals grocs i vermells dels senders de les valls d'Acs, que ens conduiran fins al punt d'inici. El camí puja entre petits estanys i zones d'aiguamoll, gira en direcció oest i després nord per arribar finalment al punt més alt de la ruta, la colladada d'en Beys, a 2.370 m, per un terreny pedregós que ens pot obligar en algun moment a fer ús de les mans. El camí flanqueja la base del pic d'en Beys per l'esquerra i no baixa pròpiament al coll, sinó que el sobrepassa per començar a baixar tot fent ziga-zagues cap a un estany que veiem a sota. Allà el camí planeja una mica abans de tornar a baixar per una vall que ens conduirà fins a unes cabanes i l'Estany de Naguille. Creuem la passarel·la a l'inici de l'estany i el voregem per l'esquerra. En arribar a la presa, el camí descendeix cap a unes intal·lacions de la central hidroelèctrica que veiem a sota. Allà tornem a canviar de vessant de torrent i el comencem a seguir per la dreta, per un camí semi empedrat que en alguns trams sembla no voler perdre alçada. Més endavant tornem a creuar el torrent per una passarel·la i baixem decididament per dins d'un bosc espès fins al punt d'inici.

Punt de sortida Forges d'Orlu
Accés al punt de sortida Just a l'entrada a Ax-les-Thermes venint del coll o el túnel de Pimorent, cal agafar un trencant a la dreta cap a Orgeix i Orlu. Deixem enrere aquestes dues poblacions i continuem per la mateixa carretera fins arribar a les Forges d'Orlu, on hi ha les instal·lacions de l'Observatori de la Muntanya. Zona d'aparcada a la dreta.
Dificultats a tenir en compte: La ruta no té cap dificultat tècnica, però el pendent és acusat després del refugi fins al coll. En algun tram podem haver de fer servir les mans. Ruta llarga.
Desnivell positiu: 1.600 m
Durada: Entre 7 i 9 hores segons el ritme i les parades
Distància recorreguda: 25.8 km
Cartografia i bibliografia: Mapa Cerdagne/Capcir. Escala 1:50.000. Institut Géographique National
Època aconsellable: De primavera a tardor