Senderisme, excursionisme i/o muntanyisme  Ruta circular Els 2000 del Malniu

Aquesta ruta recorre l'itinerari circular "Els 2000 del Malniu", proposat des del refugi del Malniu, i que ressegueix les muntanyes al voltant del refugi, totes amb altituds per sobre dels 2000 m, aproximant-se als 3000 m. Es tracta d'un recorregut atractiu que a part de fer-nos enllaçar set cims en una sola jornada ens permetrà contemplar bones vistes de les muntanyes d'Andorra i la serra del Cadí Moixeró. Val la pena, doncs, fer la volta amb temps per poder gaudir-ne al màxim, tot i que també la podem plantejar com un bon entrenament per a curses de muntanya.
r1802.jpg r1803.jpg r1804.jpg r1805.jpg r1806.jpg r1807.jpg r1808.jpg r1809.jpg r1810.jpg r1811.jpg r1812.jpg r1813.jpg r1814.jpg r1815.jpg r1816.jpg r1817.jpg r1818.jpg r1819.jpg r1821.jpg r1822.jpg r1823.jpg

Sortim del refugi seguint el GR-11 en direcció Andorra. Al cap d'un quart d'hora o 20 minuts arribem a un trencant amb indicador. Deixem el GR marxar a l'esquerra i continuem pel sender de la dreta que s'enfila per anar a buscar el torrent d'en Valls. El remuntem una mica per l'esquerra seguint fites fins arribar a un ampli coll, el coll de les Molleres. Continuem seguint les fites per anar a buscar l'inici d'una carena a la nostra dreta. Sense deixar les fites la voregem per sota i finalment l'assolim després d'haver remuntat un altre petit torrent. El Puigpedrós és ben visible davant nostre i hi arribem sense problemes després d'un darrer tram una mica pedregós. Des del cim podrem visualitzar tot el circuit que hem de seguir, la qual cosa ens ajudarà a fer-nos una idea més real de l'itinerari. Continuem en direcció nord resseguint la carena per anar a buscar la portella de Meranges, sempre intentant estar atents a les fites que ens ajudaran a escollir la millor baixada. Un cop al coll avancem per la carena fins al cim següent: el Pic dels Engorgs. A partir d'aquí el terreny és de cresta fàcil i puja i baixa fins arribar al segon pic dels Engorgs. Finalment la cresta es transforma en un ampli llom planer que ens acosta a la Tosseta de l'Esquella. Des d'aquest punt visualitzem ja el nostre objectiu següent, la portella dels Engorgs. El circ es tanca i comencem a avançar en direcció sud baixant novament per roca i sempre mantenint-nos arran de paret. Arribem a un petit collet, el collet de Sant Vicenç, i continuem baixant per terreny rocallós fins arribar a l'ampli llom que dibuixa la portella dels Engorgs. Allà trobem el GR que ve del refugi i es dirigeix cap a la vall del Madriu, a Andorra. El creuem i comencem a pujar cap al Bony del Manyer Nord i, al cap de cop, al Bony del Manyer. La ruta avança per terreny ampli fins al pic de la Carbassa, ben evident davant nostre. Del pic de la Carbassa comencem a baixar visualitzant la carena que es divideix al pla de Salades, i que nosaltres seguirem cap a l'esquerra fins al bosc. Una tanca de bestiar a trams discontinua i que hem de mantenir a la nostra dreta ens ajudarà a encertar bé el punt d'entrada al bosc, que d'altra banda trobem gràcies a una senyalització de marques de pintura groga. Seguim baixant amb les marques per camí de prat fins al coll de Pan, on trobem un rètol de fusta que indica la direcció de Talltendre d'un costat, i Meranges de l'altre. Baixem a l'esquerra seguint la direcció de Meranges i la senyalització del sender 104 fins trobar una pista, al pla de Matons, on hi ha uns rètols indicadors. Seguim el sender 108, que ens conduirà a Meranges pel Molí. Allà trobem una font i els indicadors del sender 113. El seguim i entrem a la població. Ens dirigim cap a la plaça de l'església i allà veiem les indicacions del sender 117, que ens conduirà al nostre punt d'inici, el refugi, després de superar 600 metres de desnivell.

Punt de sortida Refugi de Malniu
Accés al punt de sortida Un cop arribats a la Cerdanya ens dirigim cap a la població de Ger, situada a l'N-260, a 9 kms. de Puigcerdà en direcció a La Seu d'Urgell. A l'entrada o sortida de la població segons vinguem trobem un trencall cap al poble de Meranges. El prenem i un cop arribats creuem la població pel mig i continuem pujant per una carretera estreta que finalment es transforma en pista fins arribar al refugi de Malniu.
Dificultats a tenir en compte: Cap en especial, però sempre tenint en compte que es tracta d'una ruta d'alta muntanya. Terreny de cresta fàcil al circ dels Engorgs. Aigua al Molí i a Meranges.
Desnivell positiu: 2.000 m
Durada: Entre 8 i 9 hores
Distància recorreguda: 27 km
Cartografia i bibliografia: Detall mapa de la Cerdanya. Escala 1:25.000. Editorial Alpina
Època aconsellable: La ruta és oberta durant els mesos d'estiu.