Esquí de muntanya  Roc Melé

El Roc Melé és un cim de fàcil accés situat a la zona de l'Arièja, a tocar de la frontera d'Andorra. És un bon mirador de les muntanyes de l'Arièja i nord d'Andorra i està a les portes del bullit de Pas de la Casa, per la qual cosa la seva ascensió és un petit oasi de tranquil·litat en una zona de força massificació. L'itinerari més directe i habitual per pujar-hi no presenta dificultats especials, però és una mica llarga perquè cal fer una fer una aproximació per una vall fins a la base del cim, aproximació que haurem de remuntar a la tornada.
r1559.jpg r1560.jpg r1561.jpg r1562.jpg r1563.jpg r1564.jpg r1565.jpg r1566.jpg

Situats al punt de sortida anem a buscar a l'altre costat de la carretera la vall del riu Arieja, que s'endinsa en direcció oest. Flanquegem un mica en pujada fins a l'entrada del bosc. Aviat haurem de creuar un torrent, fet que pot ser una mica entretingut si no està cobert de neu. Sempre per dins el bosc i amb petites pujades i baixades avancem pel marge esquerre del riu fins que divisem ja les Bordes de la Vaca Morta. L'opció habitual és creuar l'Arieja en aquest punt per una passarel·la que hi ha poc abans de les cabanes. Si no, podem continuar pel marge esquerre, normalment més ben innivat, fins a trobar un punt de neu que ens permeti creuar el riu amb comoditat. En tot cas, hem de flanquejar sempre en direcció oest fins a la intersecció del riu Arieja amb el riu Sant Josep. Aquí ens decantem direcció nord per les pales que configuren un ampli llom que descendeix de la Cometa del Forn. Arribats a una barrera de roques la superem per l'esquerra. Davant veiem bé el nostre objectiu i el tub que baixa del coll entre els dos cims. Nosaltres, però, ens decantem cap a la dreta per anar a buscar el llom que ens portarà fins a la carena de la Cometa del Forn, on arribem sense dificultats. Continuem per la carena amb la vista posada en el nostre objectiu principal. Baixem una mica per arribar al coll entre els dos cims i remuntem la pala final fins al Roc Melé. Segons les condicions de neu, la baixada es pot fer per la pala cimera o per la canal que baixa des del llom de la Cometa del Forn, entre els dos cims, però l'opció més fàcil és desfer el camí de pujada.

Punt de sortida Zona aparcament en una corba de la carretera de baixada a L'Hospitalet-près-d'Andorre
Accés al punt de sortida Des de Puigcerdà entreu a França en direcció a Latour-de-Carol i Andorra. Arribareu a l'accés al tunel de l'entrada del Tunel de Puymorens on teniu dues opcions. La més econòmica i aconsellable, si no hi ha neu a la carretera, és pujar fins al Col de Puymorens, continuar cap a Andorra i, en arribar al trencall per anar a Andorra o França, girar a la dreta en direcció a França. El cotxe es pot deixar en una entrada que hi ha en el primer revol que trobarem. Si es passa pel túnel de Puymorens quan s'hagi passat el túnel cal anar en direcció a Andorra fins just abans del trencall que portaria al Col de Puymorens.
Dificultats a tenir en compte: El cim és cara sud. La neu pot ser escassa a la part baixa perquè hi fon ràpid i pot estar molt transformada a les pales.
Desnivell positiu: 1.190 m
Durada: Entre 5 i 6 hores
Distància recorreguda: 14 km
Cartografia i bibliografia: Mapa Andorra. Escala 1:40.000. Editorial Alpina
Època aconsellable: Desembre, gener, febrer i març segons la temporada