Senderisme, excursionisme i/o muntanyisme  Recorrent la Serra d'Ensija

La serra d'Ensija, situada al Prepirineu, és una petita serra, que sovint queda eclipsada per la proximitat del majestuós Pedraforca i la més imponent serralada del Cadí. Tanmateix, malgrat aquesta presència modesta, recorre-la és un tot plaer per als sentits, que no ens comportarà cap dificultat i que, a més, per la seva situació prepirinenca, ens ofereix una àmplia panoràmica 360º de les muntanyes del nostre territori. La volta proposada està senyalitzada com a PR C-79, i ressegueix de punta a punta la serra, des de la Creu de Ferro fins a la Gallina Pelada o Cap del Llitzet.
r2670.jpg r2671.jpg r2672.jpg r2673.jpg r2674.jpg r2675.jpg r2676.jpg r2677.jpg r2678.jpg r2679.jpg r2680.jpg r2681.jpg r2682.jpg r2683.jpg r2684.jpg r2685.jpg r2686.jpg

Sortim de la Font Freda per resseguir la carretera amunt aprofitant l'antiga pista de fons de la Pleta de la Vila. Transcorregut poc menys d'1 km trobem l'inici del torrent de les Llobateres. El comencem a enfilar. Inicialment el camí va per dins el torrent o paral·lel. Més endavant se'n separa per un sender que agafa alçada ràpidament fent ziga-zagues fins tornar a trobar el torrent i creuar-lo. A partir d'aquí el camí avança ben bé per dins el torrent sense gaire dificultats. Arribats ja a la cota 2000 m, el torrent es divideix: a la dreta el barranc d'Ensija ens portaria cap al refugi Delgado Úbeda, sota el cim de la Gallina Pelada, de manera més directa; a l'esquerra el torrent ens condueix cap a l'extrem més oriental de la serra, i als cims de la Creu de Ferro i el Serrat Voltor. Continuem, doncs, per l'esquerra. Finalment el torrent es va eixamplant i es converteix en un pendent herbat que ens porta directes al pla d'Ensija, un ampli coll entre el Serrat Voltor, que ens queda darrera, i la Creu de Ferro, que tenim davant. Ens dirigim, doncs, direcció sud-oest cap aquest segon cim, que assolim remuntant una petita pala. El cim és ampli, i des del pla podem veure tota la serra d'Ensija de punta a punta.
El nostre objectiu final, el Cap Llitzet o Gallina Pelada és a l'extrem oposat. Ens hi comencem a dirigir seguint els senyals del PR que ens marquen la direcció per terreny de pedra fins a arribar a l'inici d'un prat al Pla de les Tores. Aquí el camí es ben definit, i flanquejant la carena una mica per sota ens portarà fins al refugi Delgado Úbeda, tot i que habitualment se l'anomena refugi de la serra d'Ensija. Des d'aquí ja només ens queda remuntar sense dificultat ni pèrdua possible el camí que ens conduirà al punt més alt d'aquesta modesta serra, el Cap de la Gallina Pelada (2,321 m). Per la seva situació prepirinenca, l'abast de la panoràmica és ampli: des de Montserrat i la serra de Sant Llorenç i l'Obac, passant pels Rasos de Peguera i, al nord, el Cadí, o l'oest el Port del Comte, sense oblidar-nos del sempre majestuós Pedraforca.
Per retornar baixem fins al refugi, i allà seguim el camí que pel fons de la coma es decanta cap a la nostra esquerra per anar a buscar direcció nord l'inici d'una canal prou ampla. El senyals de PR ens guiaran. A partir d'aquí perdrem alçada ràpidament per camí evident fins arribar a un torrent. Seguint-lo avall el camí ens conduirà fins al punt d'inici de la ruta, la Font Freda.

Punt de sortida Font Freda
Accés al punt de sortida Des de la C-16 seguim la B-400 cap a Saldes. Passem aquest població i seguim direcció Gòsol. Al coll de la Trapa trobem a l'esquerra una desviació cap a Vallcebre. La prenem. Haurem de fer uns set quilòmetres de carretera per arribar a l'àrea de la Font Freda, situada poc després d'haver deixat enrere un parc d'aventura.
Dificultats a tenir en compte: Cap en especial. La ruta està perfectament senyalitzada amb indicadors i marques de PR.
Durada: Entre 4 i 5 hores
Distància recorreguda: 11 km
Cartografia i bibliografia: Rasos de Peguera Serra d'Ensija. Escala 1:25.000. Editorial Alpina
Època aconsellable: Tot l'any, però amb possibilitat de torbar-hi neu a l'hivern