Senderisme, excursionisme i/o muntanyisme  Pujada al Castell de Pera

Volta pel límit més oriental del Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l'Obac, en una zona allunyada dels llocs més concorreguts pels visitants del Parc, però no per això menys interessant, ja que transcorre per la bonica Vall d'Horta, amb nombroses mostres d'un passat amb intensa activitat rural, que no ha desaparegut del tot i que encara configura el paisatge de la vall. La volta assoleix també el Castell de Pera, situat en un turó alt i una mica inaccessible, que permetia un ampli control del territori i que va centralitzar el domini senyorial sobre aquests terrenys. La sortida ens permetrà gaudir d'unes vistes espectaculars de les extenses cingleres a l'est del Parc Natural, que només podem contemplar des d'aquest vessant.
r1578.jpg r1579.jpg r1580.jpg r1581.jpg r1582.jpg r1583.jpg r1584.jpg r1585.jpg r1586.jpg r1587.jpg r1588.jpg r1589.jpg r1590.jpg r1591.jpg r1592.jpg r1593.jpg r1594.jpg r1595.jpg r1596.jpg r1597.jpg r1598.jpg r1599.jpg r1601.jpg r1602.jpg r1603.jpg

Sortim de l'aparcament per a vehicles que hi ha al carrer que es dirigeix cap al centre de la població de Sant Llorenç Savall, abans de creuar el riu i davant d'unes escales i d'una parada de bus. Enfilem les escales tot seguint els senyals verd i vermells de la travessa Matagalls-Montserrat i unes del GR5. Seguim aquests senyals, creuem la carretera i anem a buscar una pista també senyalitzada al costat duna casa. En arribar a una segona casa, deixem la pista, que fa un revolt a l'esquerra, i agafem un sender davant nostre que en breu ens portarà fins a la Creu de Ricó. Cruïlla de camins. Deixem les diverses marques de travesses i GR i agafem la pista de la nostra esquerra, que passa pel costat d'una casa. La pista baixa una mica i quan gira a l'esquerra la deixem per continuar recte per una altra més secundària, en un punt on hi ha un hidrant d'aigua. Aviat la pista es transforma en un sender que ressegueix entre el bosc la carena de Ricó. En sortir del bosc i poc abans d'atènyer una altra pista podem gaudir d'una impressionat vista del sector de la Mola i el Montcau. La llum del matí ens il·lumina de ple aquestes cingleres que des d'aquí semblen inaccessibles. Arribem a una pista. A la dreta veiem un orri de pedra seca força ben conservat. En veurem diversos durant la ruta. Continuem recte el sender que creua la pista i aviat trobem les runes de la Torre del Moro o Torrota de la Roca. Un panell explicatiu ens informa sobre la importància d'aquest enclavament en època feudal i sobre com va perdre valor en favor del Castell de Pera. Continuant en la mateixa direcció el camí passa pel costat d'un altre orri i baixa per les antigues feixes anant a buscar la pista principal que intuïm a prop. Aquesta pista ressegueix el Torrent de la Vall d'Horta per la dreta. Aviat arribem a la primera casa pairal, la Roca, amb nombrosos edificis que testimonien la intensa activitat que s'hi devia desenvolupar. Continuant sempre per la mateixa pista passem per davant d'algunes de les entrades de la casa. Deixem a la dreta la pista que s'enfila de tornada cap a la Creu de Ricó i continuem sempre recta pel fons de la vall. Tenim uns camps a l'esquerra i veiem davant nostre el sector Montcau. Darrera hem deixat ja la Mola. Arribem a una altra casa de pagès, les Oliveres, més petita i amagada que la de la Roca. Seguim el camí que s'enfila una mica davant una gran alzina a l'ombra de la qual hi ha uns bancs i una taula. De seguida, però el camí baixa per tornar a posar-se al nivell del torrent. Sense pèrdua arribem a la casa de la Muntada, ara convertida en escola de natura. Ens enfilem fins l'era davant de la casa i anem a buscar per sobre en direcció nord el camí que ressegueix la carena de la Muntada. Aquesta zona va patir els efectes del devastador incendi que va afectar una part del Parc Natural l'any 2001. Per això la vegetació hi és escassa i el sol hi impacta de ple. Davant veiem, punxegut, el turó sobre el qual s'alça el Castell de Pera. També veiem al fons de la vall la important casa del Marquet de les Roques i altres cases pairals escampades aquí i allà que han estat una constant durant aquest tram de ruta. Ara ja amb la destinació molt clara i evident arribem a una pista i a un coll amb l'indicador del Castell. La pujada fins dalt és força dreta i relliscosa, ja que el terreny és sec i de pedra fina. Tot i així la pujada no és dificultosa i finalment arribem al castell, del qual encara se'n conservem parts força ben conservades, que podrem identificar gràcies al panell explicatiu que trobarem a dalt. Baixem pel camí de pujada fins al coll amb l'indicador. Ara seguim una mica la pista cap a l'esquerra, però de seguida, en creuar una cadena, la deixem per agafar un sender a la dreta, no molt evident, que s'endinsa entre matolls per anar a buscar la carena davant del castell, en direcció sud-est. El camí es desdibuixa en algun moment, però aviat el retrobem buscant-lo al voltant nostre i sempre tenint clara la direcció cap a Sant Llorenç Savall. Finalment arribem a un coll, cruïlla de pistes. La de la dreta ens tornaria cap a la Roca. Davant continuaríem cap al turó de Baiarols. Nosaltres continuem en baixada per la pista de l'esquerra, que ens portarà fins a una altra pista més principal, que agafem a la dreta i que ens conduirà fins a la urbanització de Comabella. Allà anem buscant els carrers de baixada fins arribar a la plaça de Comabella, on hi ha la masia que dóna nom a la urbanització. Agafem l'avinguda de Sant Llorenç i arribem a la carretera de Sant Llorenç Savall a Monistrol de Calders. La seguim a la dreta fins arribar al punt d'inici.

Punt de sortida Sant Llorenç Savall
Accés al punt de sortida Accedim a Sant Llorenç Savall des de Castellar del Vallès per la B-124 venint de Sabadell o de la zona de Terrassa passant per Matadepera. El punt d'inici és un petit aparcament per a vehicles arran de riu que hi ha a l'entrada de la població, just abans de creuar un pont, i davant d'una parada d'autobús i d'unes escales.
Dificultats a tenir en compte: No hi ha aigua durant la ruta i algunes zones són força assolellades. Cal tenir-ho en compte els dies de força calor.
Alçada màxima: 736 m
Durada: Entre 3 i 4 hores
Distància recorreguda: 10,8 km
Cartografia i bibliografia: Mapa Sant Llorenç del Munt i l'Obac. Escala 1:25.000. Editorial Alpina
Època aconsellable: Tot l'any, però cal evitar els dies de màxima calor, ja que algunes zones estan molt exposades al sol.