Senderisme, excursionisme i/o muntanyisme  Pic d'Escobes

El pic d'Escobes és un cim situat a la vall d'Incles, sobre els estanys de Juclar. L'ascensió a aquest cim és força entretinguda, ja que es tracta d'una gran torre de roca escarpada i amb aspecte desafiant que ens plantejarà algunes dificultats. No és, doncs, una muntanya d'iniciació, perquè requereix progressar i grimpar per terreny força exposat. D'altra banda, el tram final de l'itinerari no segueix cap camí, i haurem d'estar atents a les fites per progressar amb seguretat. Es tracta d'una ascensió solitària que contrasta amb una aproximació molt concorreguda fins al refugi i els estanys de Juclar, però que de ben segur no ens deixarà indiferents.
r822.jpg r823.jpg r824.jpg r825.jpg r826.jpg r827.jpg r828.jpg r829.jpg r830.jpg

Sortim del Pont de la Baladosa per un camí ample que comença a pujar suaument en direcció nordest seguint el curs del riu Juclar. Deixem una desviació a la dreta cap al refugi del Siscaró i el pic de la Cabaneta, i continuem recte fins arribar a una àrea de pícnic on hi ha una font. Aquí creuem el riu per un pont i continuem avançant ara per un sender senyalitzat amb marques de pintura groga. El camí s'enfila amb força, s'acosta el riu i el creua en diverses ocasions, pemetent-nos contemplar boniques cascades. Arribem a la pleta de Juclar, on hi ha un mirador, i poc després al refugi de Juclar, un refugi guardat que ens pot servir de base de nombroses sortides a la zona. A partir d'aquí, i encara seguint les marques de pintura groga, progressem en direcció est per voltejar per la dreta l'estany primer de Juclar. El camí s'enfila una mica i després baixa fins a buscar el punt d'unió entre l'estany primer i el segon, per on creuarem per voltejar l'estany segon per l'esquerra, tot i que el sender s'enfila ràpid i de seguida se n'allunya. Arribem a la collada de Juclar, punt fronterer amb França. El camí que seguim baixa cap a l'estany de Juclar del vessant francès. Nosaltres ens desviem seguint unes marques de l'Alta Ruta Pirinenca cap a la dreta, que ens fan pujar en direcció a llevant per anar a buscar un segon coll, el coll de l'Alba. A partir d'aquí la ruta es complica una mica. Davant nostre mirant a llevant tenim els impressionants vessants escarpats de les carenes que uneixen el pic de Noé amb el pic d'Alba i el pic d'Escobes, un contrafort de les quals davalla fins al coll on estem situats. Ens hi enfilem seguint unes fites que es decanten cap a la dreta per progressar amunt però seguint per sota la carena entre el pic de Noé i el d'Escobes entre blocs de pedra, lloses i trams herbats o sorrencs. En arribar a la meitat de la carena les fites ens condueixen directament cap amunt fins al coll de Noé, una petita bretxa a la carena marcat amb una fita, i des del qual podem canviar de vessant. El pic de Noé ens queda al costat, a l'esquerra A la dreta veiem la impressionant torre del pic d'Escobes. Ens hi dirigim per terreny herbat fins a situar-nos al peu del cim, en un coll des d'on descendeix una canal que baixa directa al segon estany de Juclar. A partir d'aquí cal anar seguint bé les fites, que rodegen la torre per l'esquerra per terreny estret i exposat. Més amunt, després d'enfilar una canal herbada, haurem de grimpar algun pas de IIº i arribarem finalment al cim. El descens el farem pel mateix camí de pujada, ja que la canal que hi ha a peu de la torre del cim, tot i poder semblar factible inicialment s'acaba complicant per la presència d'esperons rocallosos.

Punt de sortida Pont de la Baladosa (Vall d'Incles)
Accés al punt de sortida El Pont de la Baladosa es troba al final de la petita carretera que s'endinsa cap a la Vall d'Incles, que s'agafa en un trencant situat en un revolt pronunciat de la carretera C.G.2 que va de Pas de la Casa a Andorra la Vella poc després del poble de Soldeu en aquella direcció.
Dificultats a tenir en compte: La pujada des del coll d'Alba fins al coll de Noé es fa per blocs de pedra que a vegades són inestables. És una pujada dreta i cal anar seguint bé les fites per arribar-hi, ja que el coll és una petita bretxa a la carena que costa de distingir. La pujada al pic d'Escobes té passos aeris per un terreny estret i algun pas de IIº.