Senderisme, excursionisme i/o muntanyisme  Pic dels Estanyons i pic del Sirvent

Ascensió a dos dels cims de la zona dels Estanys de la Pera, menys concorreguts i anomenats que els seus veïns Perafita i Monturull, però en el cas del pic dels Estanyons més alt i amb bones vistes sobre els cims de la zona de Llés, i en el cas del Sirvent i de la seva serra amb una bona panoràmica sobre la vall del Madriu, a Andorra. D'altra banda, el pas d'un cim a l'altre resseguint la cresta ens permetrà avançar per les altives parets de roca que fan de frontera entre aquest petit Estat i Catalunya.
r356.jpg r357.jpg r358.jpg r359.jpg r360.jpg r361.jpg r362.jpg

Sortim de la zona de les Pollineres per un camí que inicialment ressegueix un torrent per dins el bosc. El camí surt del costat esquerre d'un filat i està senyalitzat amb senyals de color groc i el número 1, que identifica l'itinerari fins als Estanys de la Pera. Aquest camí creua la pista en algun moment i transcorre per prats o arran de riu fins arribar al refugi dels Estanys de la Pera. Els estanys queden per sota del refugi. Un cop allà ens enfilem sobre un altiplà a la nostra dreta ja sigui seguint els senyals del GR o unes marques amb el número 16 que trobem darrera un indicador. En aquest altiplà anem a buscar un pal per mesurar l'alçada de la neu i des d'allà ens dirigim cap a l'entrada a una vall que intuïm de manera força evident davant nostre. Enfilem la vall en direcció est fins al final, on un ampli coll la tanca. El pic dels Estanyons (2.834) queda a la nostra esquerra. Hi accedim per un pendent suau. Des d'aquest cim veiem tota la cresta que hem de resseguir per arribar al Sirvent. La iniciem. Anem avançant a trams per terreny herbat, a trams per roca o pedra descomposta. La cresta fa diferents punxes a la base de les quals podem contemplar les espectaculars canals que pugen del costat andorrà. Primerament anem perdent alçada, però en apropar-nos al cim tornem a remuntar. Arribem al Sirvent (2.748). Des d'allà continuem una mica en direcció oest, però de seguida veiem un pendent que baixa directe cap al refugi i on s'hi dibuixa un pas trepitjat en un terreny mig de tartera. La base d'aquest pendent és a l'inici de la vall que hem resseguit per pujar al pic d'Estanyons. A partir d'aquí només haurem de desfer el camí de pujada per arribar al nostre punt d'inici.

Punt de sortida Refugi de les Pollineres
Accés al punt de sortida Des de Martinet cal agafar la carretera que va cap al poble d'Arànser i allà continuar fins a les pistes d'esquí de fons del mateix nom. Aquí s'acaba la carretera. Cal continuar en la mateixa direcció per una pista a trams una mica pedregosa. A mig camí trobem un primer refugi, el refugi del Pradell. El passem de llarg tot deixant un trencant a l'esquerra. Cal continuar recte fins a una àrea d'esbarjo amb un altre refugi. Aquest és el nostre punt d'inici. Hi ha un petit llac i una zona per aparcar-hi al costat.
Dificultats a tenir en compte: Cap en especial. Només cal anar amb una mica de compte a la cresta, que en general es pot fer sense dificultat.
Material necessari: Cap en especial
Durada: Unes 4 hores
Distància recorreguda: 9,75
Cartografia i bibliografia: Mapa Cerdanya. Editorial Alpina. Escala 1:50.000
Època aconsellable: Tot l'any, però a l'hivern no és aconsellable passar per la cresta.