BTT  Pic de l'Orri amb btt i boscos de Sant Joan de l'Erm

Els boscos de Sant Joan de l'Erm i les muntanyes al voltant formen part del Parc Natural de l'Alt Pirineu. La zona és coneguda a l'hivern per les pistes d'esquí de fons, però fora la temporada de neu ens ofereix bones possibilitats de sortides tant de senderisme com de BTT. La ruta proposada ens permet recorre els paratges tant de dins l'estació d'esquí com al voltant d'aquesta, i al mateix temps assolir el pic de l'Orri, de 2.437 mts., situat ja a la comarca del Pallars Sobirà, a l'estació d'esquí alpí de Portainé. És una ruta d'una certa duresa, però que podem escurçar en diversos punts, tot i que completa ens permet gaudir de racons molt atractius i poc concorreguts en l'ambient propi de Pirineu.
r2007.jpg r2008.jpg r2009.jpg r2010.jpg r2011.jpg r2017.jpg r2018.jpg r2019.jpg r2020.jpg r2021.jpg r2022.jpg

Sortim del refugi creuant l'esplanada del davant per anar a buscar l'inici de les pistes d'esquí de fons. Allà trobem diversos indicadors de rutes a peu i de BTT. Prenem la pista planera a la dreta indicada cap a Sant Joan de l'Erm Vell, que ressegueix també la ruta BTT núm. 53. Al cap d'uns 5 kms. durant els quals predomina la baixada arribem a aquesta antiga església i hostatgeria. Continuem recte pel camí que ressegueix aquest nucli. Deixem algun trencant de la pista i continuem baixant seguint més o menys el traçat d'una línia d'alta tensió. Passem per la zona de pícnic i refugi forestal del Prat Gran, en una raconada ombrívola. Més endavant trobem el trencant a la dreta cap al refugi de Montenartró. També el deixem i continuem baixant per dins el bosc. Al cap de poc trobem una desviació a l'esquerra en pujada. La prenem i comencem l'ascens després de 8 kms de baixada, i seguint sempre els senyals de la ruta 53, que de fet ens portaran fins al nostre objectiu, el pic de l'Orri. La pujada serà constant, però prou còmoda. Alguna pista s'ajunta per l'esquerra. Nosaltres continuem pujant fent ziga-zagues i més endavant, ja, flanquejant la muntanya en direcció sud-oest per arribar finalment a l'estació de Portainé i visualitzar el nostre objectiu. Remuntem les instal·lacions per una pista ampla que volteja una bassa d'aigua i que avança en direcció oest per anar a buscar el llom de la muntanya, on hi ha una petita antena. Allà girem en direcció sud-est per atènyer finalment el cim. Malgrat que l'entorn més proper és el propi d'una estació d'esquí, la vista dels nombrosos cims que es despleguen davant nostre, entre els quals distingim fàcilment la Pica d'Estats, compensa l'esforç esmerçat per arribar a aquest punt. Baixem desfent el camí de pujada, però de seguida ens desviem per una pista que baixa a la dreta. Sense deixar-la arribem a un trencant sota la Roca Senyada. Continuem a la dreta cap a l'ampli coll de la Serra Seca on trobem una cruïlla de camins. A la dreta un trencant baixa cap al refugi de Comes de Rubió. A l'esquerra baixaríem cap a la casa forestal de Pallerols, des d'on tornaríem ràpidament al punt d'inici. En aquest punt deixem marxar en aquesta darrera direcció la ruta 53, i enllacem la ruta 54. Nosaltres seguim recte i comencem a seguir aquesta ruta per una pista planera que avança per la Serra Seca. Més endavant trobem un camí secundari que puja a la dreta. Deixem la ruta 54 i seguim aquest camí que en lleugera pujada i en més mal estat ens acosta fins al Prat Muntaner, un prat de pastura al costat del Tossal amb el mateix nom, sobre el Port del Cantó que podem contemplar des d'allà. Desfem una mica el camí que ens ha portat fins al prat i baixem directes per una petita coma per reprendre la pista que resseguia la ruta 54, en una corba on trobem una font i una tanca per a vehicles. La seguim a la dreta i aviat baixem directes deixant a banda i banda algunes pistes secundàries i arribem a una nova tanca, en un punt on hi ha un dipòsit d'aigua. Aquí la pista canvia de direcció i ara baixa cap a nord. Creuem diversos torrents i arribem a una pista més ampla, on retrobem l'itinerari 53. Continuem cap a la dreta i arribem a l'àrea de pícnic i casa forestal de Pallerols. Aquí podríem anar a l'esquerra creuat el pont i tornar al punt d'inici directament, però si estem bé de forces val la pena fer una marrada per remuntar la bonica coma de Sant Miquel, una petita vall verda i solitària recorreguda pel riuet del mateix nom. Ho fem seguint la pista cap a Sant Joan de l'Erm. De seguida trobem un trencant secundari a l'esquerra que creua el riu. El prenem i comencem a remuntar el riu per l'esquerra. El camí és un camí carreter herbat i poc definit, però se segueix prou bé. Més endavant tornem a creuar el riu i ara el seguim per la dreta. Com que és una zona de pas de bestiar hi ha àrees fangoses o semi-inundades que dificulten la progressió. El camí està senyalitzat amb marques de pintura groga i també trobem de tant en tant algun pal indicador. Remuntem la coma durant dos quilòmetres aproximadament fins a trobar un trencant que canvia sobtadament de direcció en una petita zona més oberta. Prenem aquesta pista que ens allunya del riu i que està indicada cap al barranc de Berbegués. Arribem a una petita clariana i la creuem per anar a buscar la continuació de la pista. Més endavant deixem l'indicador de Berbegués marxar a la dreta i finalment arribem a coll de Leix, on retrobem les rutes 53 i 54. Les seguim a l'esquerra i arribem així al punt d'inici.

Punt de sortida Sant Joan de l'Erm
Accés al punt de sortida Arribem a Sant Joan de l'Erm des de la carretera N-260 que uneix Lleida amb La Seu d'Urgell. Poc abans d'arribar a aquesta població, al nucli de Montferrer, ens desviem seguint els indicadors cap a Castellbó. Sant Joan de l'Erm es troba al final de la carretera, a 28 kms. del trencall de la N-260.
Dificultats a tenir en compte: Pistes en bon estat, sense rampes fortes ni trams poc ciclables. Font a la pista sota el prat Muntaner. Pista d'herba poc definida i amb zones fangoses o cobertes d'aigua al barranc de Sant Miquel. La ruta té força trencalls i pot ser una mica difícil de seguir sense el track.
Desnivell positiu: 1.200 m
Durada: Unes 5 hores
Distància recorreguda: 46 km
Cartografia i bibliografia: Parc Natural de l'Alt Pirineu. Escala 1:50.000. Editorial Alpina
Època aconsellable: Tot l'any excepte la temporada de neu, que pot ser encara present en cotes altes o raconades fins entrada la primavera.