Esquí de muntanya  Pic de la Coma d'Or amb esquis

Enviada per Albert Pérez Monfort Albert Pérez Monfort
Aquest cim, situat a la zona del Capcir, al Pirineu francès, és una de les ascensions clàssiques d'iniciació a l'esquí de muntanya. El cim, que no descobrim fins arribar a la portella de la coma d'en Garcia, se'ns mostra altiu i escarpat gràcies a la cresta que el conforma, però no és complicat. Només una aproximació una mica llarga fa que assolir-lo requereixi una mica més d'esforç que altres cims de desnivell similar.
r455.jpg r456.jpg

Des de l'aparcament del coll de Puymorens situat arran de pistes travessem la carretera per anar buscar la coma d'en Garcia, una vall que surt en direcció nordest i a l'inici de la qual hi ha una cabana i també alguna antiga instal·lació de les pistes d'esquí. La remuntem bé flanquejant-la per la dreta o per una pista que puja pel costat esquerra de la vall. Passem una petita presa i anem avançant tot superant petites pales i plans fins a divisar ja la portella que tanca la coma i on arribarem després de fer un flanqueig.
Des del coll veiem el pic de la Coma d'Or, a la dreta. Per arribar-hi caldrà perdre una mica d'alçada per un flanqueig sovint ventant i gelat fins a un segon coll força ampli, la portella de Cortal Rossó. Des d'allà remuntem una primera pala i flanquegem un tram més estret per anar a buscar la pala que ens portarà fins a l'avantcim. Per arribar al cim cal fer una petita cresta aèria.
La baixada, la farem pel mateix itinerari.

Punt de sortida Coll de Puymorens
Accés al punt de sortida Des de la frontera de França a Bourg-Madame, cal agafar la N-20 en direcció a Andorra. Just després de passar pel poble de Porta, ens desviem a la dreta abans del túnel de Puymorens per la N-320 cap a les pistes d'esquí de Porté. Continuem fins al coll de Puymorens, situat a 1920 m d'alçada. Allà, a l'esquerra de la carretera, hi ha una zona d'aparcament.
Dificultats a tenir en compte: El pas entre la portella de la coma d'en Garcia i la portella de Cortal Rossó acostuma a estar molt ventat, per això la neu hi és escassa o estar molt endurida.
Durada: Entre 4 i 5 hores
Distància recorreguda: 13.5 km
Cartografia i bibliografia: Mapa Cerdagne/Capcir. Escala 1:50.000. Institut Géographique National
Època aconsellable: Tot l'hivern, però a la coma d'en Garcia sonvint hi ha poca neu.
Tanca
La vall de Bésines crec que val la pena ser ben explorada, el que vam veure em va agradar i molt. Poca gent, entorn genial i moltes possibilitats.
mramon 27-02-2012 00:02 Respon
Dons sí, és una zona per mi poc explorada i que sembla tenir moltes possibilitats. Amb bona neu deu seu ser fantàstica!
Albert Pérez Monfort 27-02-2012 10:56 Respon
25 de febrer de 2012 Proves diverses a la Coma d'Or i voltants Vam sortir a fer una mica de metres i a fer algunes proves de cara a entrenar-nos per la prova de la Grande Course de l'abril, Les Patrouilles de les Glaciers. Calia fer una mica d'entrenament i, s... Albert Pérez Monfort