BTT  Per la falda del Moixeró i la Tosa amb BTT

Aquesta ruta ens acosta fins al coll de Pal, sota el Puigllançada, però sense arribar-hi, per camins que ressegueixen la falda de la cara sud del Moixeró i la Tosa d'Alp i els Rasos de Comabella. Es tracta d'una ruta dura pel desnivell, perquè si el coll de Pal ja és una de les pujades de referència en el ciclisme de carretera, l'ascens per pista ens farà suar de valent. Això sí, l'esforç quedarà compensat per les espectaculars vistes de les parets del Moixeró i les Penyes Altes, i pels empinats flancs del Serrat Gran sota els Rasos de Comabella.
r1769.jpg r1770.jpg r1771.jpg r1772.jpg r1773.jpg r1775.jpg r1776.jpg r1777.jpg r1778.jpg r1779.jpg r1780.jpg

Sortim de davant l'església de Guardiola seguint l'antiga carretera cap a Bagà. Creuem el pont sobre el Bastareny i prenem el primer carrer a l'esquerra amb pujada forta que ens porta fins al monestir de Sant Llorenç prop Bagà, restaurat i visitable. Deixem una pista que s'enfila a l'esquerra i voregem el monestir per anar-ne a buscar una altra a l'altre extrem, no tant evident, senyalitzada com a camí vell a Gréixer. La pista s'acaba transformant en un sender que avança per dins el bosc. Deixem un trencat senyalitzat que s'enfila fort a mà esquerra, i continuem recte paral·lels al riu, que tenim a la dreta, i obviem algun trencant que hi baixa. Enllacem una pista asfaltada poc abans d'arribar a Bagà i la seguim avall. Prenem un primer carrer que baixa a la dreta al costat d'una nau, el qual ens permetrà creuar el riu i entrar a Bagà. Avancem en direcció al centre urbà, però no hi accedim i seguim els indicadors cap al coll de Pal. Arribats ja a la part alta de Bagà, seguim la carretera cap a aquest coll durant 7 kms. aproximadament. La deixem per agafar una pista en un revolt pronunciat a la dreta, just abans d'aquest punt quilomètric, a la masia de l'Hospitalet de Roca-sança. (Aquí trobem indicadors de la ruta BTT que fa la volta al Cadí-Moixeró, i de fet els hem de seguir fins a retrobar la carretera del coll de Pal, passada la collada de la Bófia.) De la masia surten dos camins a la dreta, deixem el primer que va a uns camps i agafem el segon que s'enfila amb un pendent constant, però còmode. Seguim sempre la pista principal i deixem algun trencant a l'esquerra. Arribem al coll de la Gavarra, des d'on podrem gaudir d'unes vistes obertes cap a la Tosa d'Alp. A partir d'aquí la pujada se suavitza fins arribar al trencall del refugi del Rebost, situat a 200 m, i on podem baixar si volem fer una petita parada. Retornats al trencant continuem avançant amunt fins a una cruïlla. Ens desviem a l'esquerra: el camí puja força i es pedregós, i només circularem còmodament en algun petit tram. Finalment arribem a l'àrea de pícnic del Mirador dels Orris, on ens podem acostar per contemplar tot el paisatge de les muntanyes del Berguedà, des de la serra d'Ensija i Rasos de Peguera fins a la Tosa, que tenim davant. Continuem per la pista amunt i sense deixar-la arribem a la collada de la Bòfia, punt més alt de la ruta. Descendim fins a la carretera de coll de Pal, que veiem davant, i la resseguim amunt un petit tram fins al Xalet del mateix nom. (Si volguéssim seguir fins al coll hauríem de fer un parell de quilòmetres de carretera i retornaríem a aquest punt per continuar la ruta.) Baixem cap al Xalet i agafem una pista tancada amb una barrera que veiem davant nostre. Avancem cap a unes torres elèctriques sempre amb lleugera baixada i deixant algun trencant a l'esquerra que planeja. Un cop a les torres, veiem tres camins, agafem el de més a la dreta que baixa cap a la torre que hi ha ubicada més avall. El camí baixa fort i és pedregós excepte en alguns trams una mica més còmodes. Passem pel costat d'una masia abandonada, en una zona de prat, i continuem baixant fins al petit nucli de cases de Gavarrós. Atenció! Hi ha una barrera just abans d'arribar-hi. La creuem i continuem avall per la pista, que ara millora notablement. Deixem qualsevol trencant que trobem i continuem sempre per la pista principal fins a la carretera que va de Guardiola a La Pobla de Llillet. La seguim a la dreta i arribem al punt d'inici.

Punt de sortida Guardiola de Berguedà
Accés al punt de sortida Accedim a Guardiola de Berguedà per la C-16. Un cop dins el nucli urbà seguim la carretera vella fins a la cruïlla de Bagà i La Pobla de Lillet. Deixem el vehicle en aquest punt, a les zones d'aparcament prop de l'església.
Dificultats a tenir en compte: Terreny variat: un primer tram de sender entre Sant Llorenç i Bagà; tram de carretera poc transitada entre Bagà i l'Hospitalet de Roca-sança; pista bona fins al refugi del Rebost; camí carreter pedregós entre el Rebost i el Mirador dels Orris; pista en bon estat fins a la collada de la Bòfia; descens dret i pedregós fins a Gavarrós i pista bona fins a la carretera entre Guardiola i La Pobla de Llillet; tram final de carretera. Aigua a Bagà, al Mirador dels Orris i al refugi del Rebost (font a 50 m. del refugi, que no sempre raja, o pica del safareig si el refugi és obert). Cal fer atenció al bestiar que podem trobar al llarg de la ruta.
Desnivell positiu: 1.377 m
Durada: Unes 4 hores
Distància recorreguda: 34 km
Cartografia i bibliografia: Mapa Moixeró La Tosa. Escala 1:25.000. Editorial Alpina
Època aconsellable: Primavera, estiu i tardor