Senderisme, excursionisme i/o muntanyisme  L'olla d'Ulldeter

Vegades que s'ha obert la ruta: 2074
La zona d'Ulldeter és una zona molt concorreguda per excursionistes tant a l'hivern com a l'estiu. El fet que aquesta zona sigui fàcilment accessible des dels aparcaments de l'estació d'esquí de Vallter 2000, que les muntanyes que hi trobem no tinguin dificultats tècniques i que aquestes tinguin uns desnivells assequibles la converteixen en una bona opció per a sortides curtes i tranquil·les. La volta a l'olla d'Ulldeter és un dels itineraris clàssics del lloc, ja que permet carenejar pel circ que tanca aquesta petita vall, amb l'afegit del pic del Prat de Baciver, situat ja en territori francès.
r1256.jpg r1257.jpg r1258.jpg r1259.jpg r1260.jpg r1261.jpg r1262.jpg r1263.jpg r1264.jpg r1265.jpg r1266.jpg r1267.jpg r1268.jpg r1269.jpg

Sortim de l'aparcament superior de l'estació d'esquí de Vallter 2000 i darrera l'edifici de la cafeteria prenem en direcció nordest un sender senyalitzat amb marques de GR. A mitja pujada, després de creuar el torrent, deixem marxar a la dreta les marques del GR i continuem pujant seguint el curs del torrent fins arribar a la Portella de Mentet, un ampli coll que fa frontera amb França. Seguim la carena que s'enfila davant nostre en direcció nordoest. El primer tram és força dret però a partir d'aquí el pendent es fa més suau i arribem al Pla d'Ombriaga, on hi ha el pic de la Dona. Continuant planejant ens acostem a una zona més rocosa, la Xemeneia. El camí puja entre la roca i ens situem novament al vessant sud de la muntanya i continuem planejant fins arribar a l'ampli coll de la Geganta. Des d'aquí podríem ja tancar el circ accedint directament a la creu del Bastiments pel llom que tenim davant. Nosaltres, però, ens desviarem pel camí que en lleugera baixada flanqueja la base d'aquesta muntanya per la dreta, cap al pic de Prat de Bacivers, al peu del qual hi ha un estany. A la dreta de l'estany veurem un petit refugi de pedra darrera el qual trobem el camí que ens portarà cap al cim. Arribats al cim continuarem carenejant, ara sí, cap al Bastiments, passant pel coll de Bavicers, situat sobre l'estany. L'últim tram de carena per accedir al Bastiments és força dret, però es puja sense cap dificultat. Resseguim el perfil allargant del cim fins a la creu i des d'allà baixem cap al coll de la Marrana, lloc d'enllaç cap a la Coma de Fresers i la Vall de Núria. Des d'aquí podem ja baixar cap a les pistes d'esquí o completar el circ pujant al Gra de Fajol (2.712 m). La pujada a aquest cim és dreta, però curta, i un cop a dalt podrem gaudir d'una bona panoràmica frontal del Bastiments i contemplar les valls que ens envolten. Des del Gra de Fajol tenim diverses opcions de baixada: desfer la pujada fins al coll de la Marrana, baixar-lo en direcció les pistes d'esquí i deixar de seguida el GR que ens portaria fins al refugi d'Ulldeter per agafar un camí a l'esquerra que ens portarà enllaçant amb les pistes fins a l'aparcament superior d'on hem sortit; continuar la carena en direcció sudest cap al Gra de Fajol Baix i desviar-se a l'esquerra per un sender que baixa cap al refugi, la qual cosa ens obligarà a remuntar desnivell per arribar a l'aparcament; baixar per la cara nord del Gra de Fajol, molt dreta i sense sender marcat, per anar a buscar el camí que baixa del coll de la Marrana. Aquesta darrera opció és la seguida en el track de la ruta, però cal tenir en compte que és perillosa, ja que hi ha molt risc de caiguda de pedres que baixaran a tota velocitat per aquest pendent marcat, només que es moguin una mica.

Punt de sortida Aparcament superior de l'estació d'esquí Vallter 2000
Accés al punt de sortida Des de Ripoll cal desviar-se cap a Sant Joan de les Abadesses i allà continuar per la C-38 cap a Camprodon. En aquesta població deixem la C-38 i continuem per la C-771 cap a Setcases i l'estació d'esquí de Vallter 2000
Dificultats a tenir en compte: Cap en especial si no baixem per la cara nord del Gra de Fajol. Si ho fem hem de tenir en compte que a la sortida del cim hi ha bona pedra, però a la meitat la pedra és petita i descomposta, cau amb facilitat i agafa molta velocitat, fet que fa que aquesta opció de baixada pugui ser perillosa.
Desnivell positiu: 1.250 m
Durada: Entre 4 i 5 hores
Distància recorreguda: 12.7
Cartografia i bibliografia: Mapa Costabona. Alta Vall del Ter. Editorial Alpina. Escala 1:25.000