Senderisme, excursionisme i/o muntanyisme  L'Olla de Núria

Una volta clàssica a la Vall de Núria és recórrer de punta a punta la carena que rodeja el Santuari de Núria, centre d'aquest circ de muntanyes. És una ruta sense cap dificultat tècnica, tot i que transcorre íntegrament per zona d'alta muntanya. La volta ens permet coronar en una única jornada 15 cims, el més alt dels quals és el Puigmal (2.913 m) i el més baix, el Pic de l'Àliga (2.471 m). Des de la carena podrem anar contemplant nombrosos cims i valls veïns que se'ns aniran descobrint a mesura que anem progressant en la ruta, des de la muntanya de la Cerdanya francesa fins als cims de la zona de Vallter.
r808.jpg r809.jpg r810.jpg r811.jpg r812.jpg r813.jpg r814.jpg r815.jpg r816.jpg r817.jpg r818.jpg r819.jpg r820.jpg

Sortirem del Santuari de Núria per anar a buscar el camí que s'enfila darrera de les instal·lacions que hi ha al costat de l'hípica i des d'on es controla la fabricació de neu artificial per a l'estació d'esquí. El camí està senyalitzat com a Camí de la Cova i Camí de la Canal. Creuem una primera tanca per bestiar i al cap de poc, una segona. Aquí els camins indicats van cap a l'esquerra. Nosaltres els deixem per continuar recte en pujada per un camí amb tendència a anar a buscar el nord. Més endavant en deixem un altre que planeja a la dreta. Sortim del bosc i aviat assolim el Pla de l'Ortigar, situat un mica per sobre la Coma de l'Embut, per on transcorre un torrent. Continuant pel camí seguint les fites acabem creuant el torrent, que ara seguirem per la dreta. La pujada és força suau fins al pluviòmetre, que veiem sobre un pla i que deixem a la dreta. A partir d'aquí el pendent és més dret i el camí es veu obligat a dibuixar esses per un terreny una mica pedregós per poder superar la pala final abans d'arribar al Puigmal. N'assolim la creu sense dificultat. A partir d'aquí haurem de seguir la carena inicialment en direcció nord, nordest i finalment sud per anar coronant tots els cims d'aquest circ. Durant el camí podem trobar fites i diverses marques de pintura d'altres itineraris, però en tot cas, si la visibilitat és bona, no ens costarà divisar els nostres objectius i seguir el camí evident que enllaça un cim amb un altre. En alguna ocasió el camí més evident flanqueja els cims sense enfilar-s'hi, però val la pena fer-ho per altres vies que anirem trobant. En arribar al coll de Noucreus, que es reconeix molt bé per les petites creus que hi trobarem, cal deixar la carena principal per on van les marques del GR11 que ens portarien fins a Ulldeter i agafar la carena que veiem davant nostre en direcció sud i que se situa sobre les pales que baixen al Santuari des del coll. Aquí coronarem cims menys coneguts i més baixos perquè ja tenim tendència a anar baixant fins situar-nos al Pic de l'Àliga, sobre l'Alberg del Niu de l'Àliga i darrer cim de l'olla. Des d'aquest baixarem per deixar definitivament la carena i anar a buscar la vall i així tancar l'olla.

Punt de sortida Santuari de Núria
Accés al punt de sortida Podem arribar a Núria amb el tren cremallera, que podem agafar a Queralbs, on arribarem després de deixar la C-17 a Ribes de Freser, poc després de l'estació de la RENFE, per creuar a la dreta el riu Freser per un pont i creuar la població per anar a buscar la GIV-5217 cap a Queralbs. L'aparcament de l'estació del cremallera és la nostra esquerra poc abans d'arribar a aquesta petita població.
Dificultats a tenir en compte: La ruta no té cap dificultat tècnica si es fa fora de l'època hivernal, però cal tenir en compte que la majoria del recorregut es desenvolupa prop dels 3.000 m d'alçada i tot allò que això implica pel que fa a condicions meteorològiques. D'altra banda és important escollir un dia amb bona visibilitat, perquè la boira a la carena ens pot dificultar l'orientació i fer-nos progressar per vessants equivocats. No hi ha punts d'aigua durant el recorregut fins que arribem a l'Alberg del Niu de l'Àliga.
Material necessari: Si no hi ha neu, no cal cap material específic
Desnivell positiu: 1.930 m
Durada: Entre 7 i 8 hores
Distància recorreguda: 21,9
Cartografia i bibliografia: Puigmal-Vall de Núria-Ulldeter. Escala 1:25.000. Editorial Alpina
Època aconsellable: Final de primavera, estiu i inici de tardor