Senderisme, excursionisme i/o muntanyisme  El Puig de Galatzó des d'Estellencs

El puig de Galatzó és un bonic cim situat a la part sud de la serra de Tramuntana. Té 1.027 m d'alçada, però en estar separat d'altres cims destaca com una gran muntanya. A més, té una forma piramidal que el fa imponent, i que ens permet identificar-lo fàcilment. El cim té dos accessos habituals, un de més directe des de Puigpunyent, al vessant interior de la muntanya, i un altre de més llarg per la banda de mar, que ens permet traçar un bonic itinerari circular on descobrirem nombroses mostres de l'antiga activitat carbonera que es duia a terme a la zona, a part de gaudir de boniques vistes de la costa nord de l'illa.
r1666.jpg r1667.jpg r1668.jpg r1669.jpg r1670.jpg r1671.jpg r1672.jpg r1673.jpg r1676.jpg r1677.jpg r1678.jpg r1679.jpg

Sortim per una pista indicada amb rètols cap al puig de Galatzó i el GR-221. En arribar a una cruïlla, deixem el GR i anem cap a l'esquerra seguint els indicadors del Boal de ses Serveres, un àrea de pícnic on també hi ha una antiga barraca de carboner. En aquest punt conflueixen el camí d'anada i el de tornada. Ara prenem el camí de la dreta, cap al pas des Cossi, que passa per darrera la barraca de carboner. Sortim del bosc i anem pujant per terreny àrid, però amb bones vistes del mar i del nostre objectiu. Més amunt trobem un altre indicador en un trencall. Nosaltres continuem cap a l'esquerra. Aviat comencem a veure la forma rodona d'antigues carboneres, que abunden durant tot l'itinerari. Després d'una estona llarga de pujada arribem a un pas entre la roca, el pas de na Sabatera. En aquest punt es divideixen el camí d'anada i el de tornada, que segueix recte davant nostre. Ara pugem pel camí de la dreta que s'enfila cap al cim. Més amunt trobem un altre trencall que puja del vessant interior de la muntanya, de Puigpunyent. Nosaltres continuem cap a la dreta. Just abans d'arribar al cim hem de superar un petit tram de grimpada per arribar al llom que ens conduirà de seguida fins dalt. Per tornar desfem el camí fins al pas de na Sabatera. Allà continuem el camí per on hem pujat cap a la dreta. Aviat deixem el terreny obert per entrar al bosc. Baixem entre carboneres i alguna antiga construcció testimoni d'una important activitat forestal. Deixem alguns trencalls a la dreta i seguim sempre els indicadors del Boal de ses Serveres i les estaques de fusta que ens marquen el camí. Arribem novament a l'àrea de pícnic, des d'on desfem el camí d'anada per tornar al punt d'inici.

Punt de sortida Km. 97 de la carretera MA-10 entre Andratx i Estellencs
Accés al punt de sortida Per arribar al punt de sortida haurem de seguir la carretera MA-10, que ressegueix la costa nord de l'illa de Mallorca. El punt de sortida es troba al km. 97, poc abans del poble d'Estellencs venint d'Andratx. Allà hi trobarem un petit espai per deixar el cotxe.
Dificultats a tenir en compte: Cap en especial. Només cal fer una petita grimpada poc abans d'arribar al cim. L'itinerari està ben fitat i hi ha indicadors de fusta a tots els trencants.
Durada: 4h
Distància recorreguda: 11,37km
Cartografia i bibliografia: Tramontana Sur. Escala 1:25.000. Editorial Alpina
Època aconsellable: Tot l'any, però cal evitar els dies de màxima calor.