Senderisme, excursionisme i/o muntanyisme  El Capolatell (Presó de Busa) i El Cogul. Solsonès

Enviada per Carles López Carles López
Vegades que s'ha obert la ruta: 12029
La serra de Busa és una de les serres del Prepirineu situada al sud de la serra dels Bastets, a la comarca del Solsonès. Sembla inaccessible degut a les seves agrestes parets de formes montserratines. El punt més elevat és el Serrat de les Graelles amb el cim del Cogul (1.526 m).
La serra de Busa forma un ampli altiplà, anomenat el pla de Busa, tallat per tots costats per altes cingleres. Aquest pla és una illa natural sobre dels penyals de la serra de Busa on destaca la presència de la casa Rial, única masia encara habitada de forma permanent i l'església parroquial de Sant Cristòfol.
El Capolatell o "la presó de Busa", s'utilitzava com a presó dels soldats napoleònics. La tradició afirma que, desesperats, morts de gana i fred, ja que la presó es troba a més de 1300 metres d'alçada hi havia presoners que es llençaven al buit amb el lema Mourir à Busa et resurgir à Paris (Morir a Busa i ressorgir a París). De totes maneres si no saltaven pel cingle morien de fam.
La mola està formada per conglomerats montserratins i està clivellada per nombrosos avencs. En destaca un anomenat avenc del Capolatell amb una profunditat de 115 metres
r1285.jpg r1286.jpg r1287.jpg r1288.jpg r1289.jpg r1290.jpg r1291.jpg r1292.jpg r1293.jpg r1294.jpg r1295.jpg r1296.jpg r1297.jpg r1298.jpg r1299.jpg r1300.jpg r1301.jpg r1302.jpg

Davant nostre tenim la Masia El Rial i darrera Casa Vila, per on tornarem. Cal agafar el camí de la dreta en direcció a la presó de Busa (Capolatell) indicat en rètol de fusta. Al cap d'1 km trobarem un desviament a la dreta cap a l'Ermita de Sant Cristòfol. Desfem el camí fins l'encreuament anterior i seguirem en direcció al mirador de la Creu del Capolat, haurem deixat enrere la Masia Casa Vila. Des del mirador hi ha unes vistes espectaculars de la Serra d'Ensija, El Pedraforca, la Serra del Verd i Port del Compte. Continuar fins la "palanca" pont que dona accés al Capolatell (Presó de Busa).
Ara s'ha de desfer el camí fins el mirador del Capolat. Des d'aquest punt anirem fins al punt més alt de la Serra de Busa, El Cogul (1.526 mts). El camí està poc fressat, hi ha marques (punts) de color blau. Es va guanyant alçada. Primer trobarem el Roc del Mitdia, la Canal de les Gralles i més amunt el Cogul. En aquest tram es va molt a la vora de la cinglera. ALERTA.
Un cop arribat al Cogul, cal descendir fins al nostre punt d'inici. En la baixada arribarem a un petit pla, per l'esquerra puja la Canal de Casa Vila, cal seguir pel camí de la dreta fins a la Masia Casa Vila. En arribar a la masia, anar per la part esquerra, s'ha de saltar un petit filat de bestiar i darrera d'una gran Noguera, segueix el camí que ens portarà a la masia de Rial i al nostre punt d'inici.

Punt de sortida Pla de Busa
Accés al punt de sortida Des de Manresa cal agafar la C-55 direcció Solsona. Passat Cardona i a uns 2,5 km cal prendre la sortida a la dreta direcció Navès, seguir per aquesta carretera uns 9 km fins arribar a l'encreuament amb la C-26 direcció Solsona (esquerra). Continuar per la C-26 durant 2 km fins trobar desviament a la dreta que indica BUSA / BESORA. Cal seguir aquesta carretera durant 15 km i sempre en direcció a BUSA. Carretera amb bon asfalt, hi ha algun tram que s'ha d'anar amb compte amb el passos de bestiar. Cap al darrer km, trobarem un desviament, cap a la dreta indica La Bertolina i a l'esquerra cap a BUSA. S'ha d'agafar el de l'esquerra, el gir és una mica fort i en pujada. Acabada la pujada (400 mts), haurem arribat al Pla de Busa, però cal seguir 500 mts més fins al pal informatiu de la Presó de Busa.
Dificultats a tenir en compte: El pas per la "palanca" (pont) cap el Capolatell, pot impressionar una mica, alerta si es té vertigen. En el Capolatell, s'ha d'anar amb compte, hi ha força avencs. No hi ha punts d'aigua.
Alçada màxima: 1526 m
Desnivell positiu: + 410 m
Durada: 2h 30 min
Distància recorreguda: 8,4 km
Cartografia i bibliografia:
Època aconsellable: Tot l'any, però s'ha d'evitar dies de molta calor