Senderisme, excursionisme i/o muntanyisme  Descobrint els Ports

Els Ports de Beseit, situats a cavall de Catalunya, Aragó i el País Valencià, configuren una autèntica frontera natural entre regions. La seva composició rocosa en un entremat de valls, moles i cims exposats al vent de mestral fa d'aquestes muntanyes un espai difícil de franquejar. Per això, una bona manera de visitar els Ports és seguir els camins marcats dins el Parc Natural: són segurs i respectuosos amb l'entorn, ja que eviten els trams erosionats i les zones de nidificació d'aus, on el pas constant de persones podria ser pertorbador.
Aquesta ruta és una petita aproximació al paisatge d'aquestes muntanyes aprofitant dos dels senders marcats que tenen com a punt d'inici l'àrea recreativa de la Franqueta. Un, molt tranguil, i l'altre, més concorregut, però de gran bellesa.
r2648.jpg r2649.jpg r2650.jpg r2651.jpg r2652.jpg r2653.jpg r2654.jpg r2655.jpg r2656.jpg r2657.jpg r2658.jpg r2659.jpg r2660.jpg r2661.jpg

Sortim de l'àrea recreativa de la Franqueta per desfer avall la carretera d'accés a aquest punt. Aviat ens desviem per un camí a la dreta cap a la Roca Llisa. El camí puja per dins el bosc i creua un barranc per una passarel·la de fusta. Seguidament baixa fins al Monument al Guarda Forestal, arran de carretera d'accés a la Franqueta. Sense trepitjar-la, remuntem un camí que veiem davant nostre i que anirà agafant alçada. Les vistes s'obren i ens permeten veure en totes direccions les formacions rocoses característiques dels Ports. A trams, el camí està empedrat, ja que era una antiga via d'accés als diferents masos ubicats a l'interior de la muntanya. Passem per sota la Roca Llisa. És el punt més alt de la sortida; el panorama és captivador i obliga a fer una parada. A la nostra dreta veiem les parets verticals de la roca, que conviden a ser escalades. A partir d'aquí, el camí torna a baixar novament a la carretera d'accés a la Franqueta, al coll de la Valera. Creuem la carretera i busquem un camí a la nostra esquerra que baixa dins el bosc. Passem pel maset de Canalla i arribem al mas de Lliberós, prop del qual hi ha una zona d'aparcament. En aquest punt enllacem amb l'itinerari dels Estrets, que ve de la Franqueta, i que és lineal. Nosaltres l'hem de seguir a la dreta, perquè és en aquest sentit on hi ha el tram més interessant, tant des del punt de vista geològic com de fauna, ja que s'hi poden contemplar aus rapinyaires que fan niu en aquelles roques. El camí, planer i sense cap dificultat, ressegueix el curs del riu dels Estrets. A la nostra esquerra, a l'altre costat del riu, hi ha les grans parets territori de les aus rapinyaires, que en un dia tranquil tindrem més sort de veure. El que no és tan complicat de veure són els nombrosos escaladors que s'atreveixen a desafiar la llei de la gravetat pujant paret amunt. El curs forma diferents tolls i petites cascades, i seguint-lo, arribem finalment a l'aparcament dels Biarnets. En aquest punt, girem cua per desfer el camí, ara amb una perspectiva diferent. Arribats novament a l'aparcament de Lliberós, creuem el riu per un gual per continuar l'itinerari a l'esquerra cap al nostre punt d'inici, a la Franqueta.

Punt de sortida Àrea de lleure La Franqueta
Accés al punt de sortida Des d'Horta de Sant Joan cal seguir la T-334 direcció Arnes. En arribar a la T-333, ens desviem al cap de poc a l'esquerra per una carretera senyalitzada cap als PN dels Ports de Beseit. Seguim la carretera sempre recte i a voltes estreta fins al final, on hi ha l'Àrea Recreativa de La Franqueta.
Dificultats a tenir en compte: No trobem aigua en tot l'itinerari. Cal evitar els dies molta calor.
Material necessari: Cap en especial
Alçada màxima: 650 m
Durada: Unes 3 hores
Distància recorreguda: 12 kms
Cartografia i bibliografia:
Època aconsellable: Eviteu el pic de l'estiu