Senderisme, excursionisme i/o muntanyisme  De Portlligat al Cap de Creus

La punta del Cap de Creus forma part del Parc Natural del Cap de Creus, darrer contrafort dels Pirineus. Aquí la muntanya, tot i no ser molt alta, es mostra encara exigent, ja que els desnivells s'han de superar des d'arran de mar, la vegetació és escassa i la roca, tallant. Tanmateix hi ha una manera tranquil·la i força amable de visitar aquest entorn, i aquesta és resseguir l'antic camí que uneix Cadaqués amb el Cap de Creus. Es tracta d'una ruta no circular, que nosaltres proposem fer des de Portlligat, on hi ha l'inici del camí de terra, que és en definitiva la part que ens permetrà gaudir millor d'aquest paratge natural.
r2434.jpg r2435.jpg r2436.jpg r2437.jpg r2438.jpg r2439.jpg r2440.jpg r2441.jpg r2442.jpg r2443.jpg r2444.jpg r2445.jpg r2446.jpg r2447.jpg r2448.jpg r2449.jpg r2450.jpg r2451.jpg

Comencem la ruta des de la platja de Portlligat i enfilant amunt l'avinguda Paratge s'Alqueria. Les marques de pintura verda i vermella ens van marcant el camí. Continuem sempre per aquest carrer fins trobar un sender a la dreta, a la cala d'Es Jonquet, indicat amb un rètol amb la indicació del Cap de Creus. El camí va resseguint la costa sense apropar-s'hi, i acaba desembocant a la carretera que condueix al Cap de Creus. El camí continua uns 200 m més amunt en un nou trencall a la dreta. Resseguim ara la Badia de Guillola, i pujant, sortim a una pista. La seguim a la dreta arran d'unes cases, i més endavant la deixem per agafar un sender a l'esquerra indicat com a camí antic de Cadaqués a Cap de Creus. Aquí s'inicia el tram més bonic de la sortida. No resseguim la costa arran de mar, però passem prop de diferents cales, a les quals podem baixar. La vegetació de matolls confereix un toc de verdor a un terreny condicionat per la tramuntana i amb poca ombra. Ja prop del cap de Creus, trobem la cala Jugadora, la més espectacular i d'accés més fàcil, que de ben segur ens convida a un bany. El camí ara ja continua fins trobar el darrer tram de carretera del cap de Creus. Uns metres més amunt, un camí empedrat ens enfila definitivament fins al far. Fem la tornada pel mateix itinerari, ja que qualsevol altra opció ens obliga a fer força tram de carretera.

Punt de sortida Portlligat
Accés al punt de sortida Des de Figueres seguim la carretera C-260 cap a Roses. A l'entrada de Roses agafem la GI-614 en direcció Cadaqués. Allà seguim la carretera indicada cap a Portlligat.
Dificultats a tenir en compte: Cap en especial. El camí està ben senyalitzat i és apte per a tots els nivells. No trobarem aigua durant l'itinerari, i aquest és exposat al sol i a la tramuntana.
Alçada màxima: 77 m
Durada: Unes 4 hores entre anada i tornada
Distància recorreguda: 11,5
Cartografia i bibliografia: Mapa Parc Natural del Cap de Creus. Escala 1:25.000. Editorial Alpina
Època aconsellable: Tot l'any, però evitant els dies de forta tramuntana