Senderisme, excursionisme i/o muntanyisme  De Penyafort a Castellet

Itinerari que transcorre en part dins el Parc del Foix, i que uneix dos punts destacats del patrimoni artístic de la comarca de l'Alt Penedès: el castell de Castellet i el de Penyafort. Es tracta d'un itinerari lineal que ressegueix pistes i senders entre masies, camps de vinyes, boscos de pi i zones d'arbusts amb el característic margalló. És un itinerari fàcil i tranquil que permet compaginar una sortida de senderisme per gaudir del paisatge propi d'aquesta comarca, amb una sortida cultural gràcies a la contemplació d'aquests dos importants castells, que també podem visitar. L'itinerari està totalment senyalitzat amb estaques amb marques de color taronja.
r543.jpg r544.jpg r545.jpg r546.jpg r547.jpg r548.jpg r549.jpg

Sortim del castell de Penyafort, visitable els caps de setmana i festius de 10 a 14 h, i agafem una pista inicialment asfaltada que voreja el castell i passa prop d'algunes masies. Més endavant deixem l'asfalt i continuem per pista entre vinyes i algun camp fruiter. Al cap de 15 o 20 minuts arribem a mas Bellestar, una masia que data del 1856 i que actualment està força deteriorada. L'itinerari continua davant la porta d'entrada al mas. Més endavant deixem la pista per agafar un sender i entrar al bosc. Aviat arribem a mas Pigot, arran de mur del qual hi ha un columbari medieval. Continuem el camí al costat de les vinyes i veiem un gran casalot al fons: cal Romagosa. El camí entra de nou al bosc i finalment sortim a una pista, on trobem una cruïlla de camins amb diversos indicadors, el Figueral. Seguim recte i deixem el bosc per resseguir el torrent de les Bruixes per dalt, en un terreny de roca calcària composta per fòssils principalment d'ostra, que formava part dels esculls de corall que vorejaven el Garraf*. Arribem al poble de Torrelletes i el creuem per anar buscar l'altre extrem. Més endavant trobem un sender de baixada marcat amb una fita. L'obviem i seguim recte pel sender més ample, que planeja abans de començar a baixar i tornar a entrar al bosc. En una cruïlla de camins trobem marques d'un PR. Nosaltres seguim a l'esquerra de baixada fins arribar a unes vinyes. Les voltegem cap a la dreta i després cap a l'esquerra i arribem a la carretera. La seguim a l'esquerra i de seguida la deixem per agafar el trencant per a cotxes que condueix a l'església de Sant Pere de Castellet, on tenim una bonica vista del pantà de Foix. El castell i el poble de Castellet són a tocar. La visita del castell de Castellet és guiada i es pot fer el segon cap de setmana de cada mes.

* Informació extreta de la Institució Catalana d'Història Natural.

Punt de sortida Castell de Penyafort a Santa Margarida i els Monjos
Accés al punt de sortida Sortida de Santa Margarida i els Monjos de l'AP7. Cal travessar la població i arribar fins a la Ràpita. Allà trobarem indicadors fins al castell de Penyafort.
Dificultats a tenir en compte: Cap en especial.
Alçada màxima: 232 m
Durada: Entre 1 hora i mitja i 2 hores en un sentit
Distància recorreguda: 7,5 km
Cartografia i bibliografia: Rutes de patrimoni arquitectònic. Xarxa de Parcs Naturals de la Diputació de Barcelona. Barcelona, 2009.
Època aconsellable: Tot l'any, però cal anar amb compte el pic de l'estiu.
09 de març de 2014 Circular de Penyayort a Castellet Itinerari molt bonic, sense cap tipus de dificultat. Vam aprofitar que era el segon cap de setmana de mes per visitar el Castell de Castellet. Molt interessant la visita. Actualment és la seu de la... Carles López