Senderisme, excursionisme i/o muntanyisme  Congost de Montrebei, per La Pertusa (Pallars Jussà - La Noguera)

Enviada per Carles López Carles López
La serralada del Montsec s'estén entre les comarques de La Noguera i els Pallars Jussà. El Congost de Montrebei que forma el riu Noguera Ribagorçana en travessar la Serra del Montsec separa el Montsec d'Ares (Catalunya) del Montsec d'Estall (Aragó). Constitueix l'únic gran congost de Catalunya que es manté sense cap invasió de carreteres, ferrocarril o línia elèctrica.
Les parets del congost arriben a assolir més de 500 mts de caiguda vertical. Hi ha punts del congost on l'amplada és de només 20 mts.

La Mancomunitat de Catalunya va construir als anys 20 un camí excavat a la roca, per tal que els pobles de la zona estiguessin comunicats, però aquest camí va quedar inundat per la crescuda de les aigües, un cop es va posar en funcionament el pantà de Canelles. Anys més tard, la companyia Enher va construir uns 30 mts més amunt l'actual camí. Des de l'any 1999 forma part de la reserva gestionada per la Fundació Territori i Paisatge de la Caixa de Catalunya.

També hi ha l'opció de començar l'itinerari des de l'altre extrem, a l'àrea de lleure de la Masieta, a la qual s'accedeix des de El Pont de Montanyana, i fer només la part excavada al congost.

Des de l'any 2013 hi ha una nova forma d'accedir al congost des de la part de l'Aragó. S'accedeix des de Montfalcó i cal superar dues passarel·les verticals i el nou pont al Congost del Seguer.
r2228.jpg r2229.jpg r2230.jpg r2231.jpg r2232.jpg r2233.jpg r2234.jpg r2235.jpg r2236.jpg r2237.jpg r2238.jpg r2239.jpg r2240.jpg r2241.jpg r2242.jpg r2243.jpg r2244.jpg r2245.jpg r2246.jpg

Itinerari: Collet de La Pertusa - Mas de La Pardina - Mas de Carlets - Estret de Montrebei - Pont penjant metàl·lic.

Si es vol anar l'Ermita de la Mare de Déu de La Pertusa (segle XI), cal seguir una sender estret que baixa i puja la carena rocosa.

Des de l'aparcament cal seguir les marques blanques i vermelles del GR I, primer tram de baixada fins el barranc de la Pardina. Es passa per les restes del Mas de La Pardina (573 mts). A partir d'aquí be una forta pujada fins arribar a les parets de la Feixa de Carlets. El camí es suavitza fins arribar al punt més alt, el Pas d'Aguilé (798 mts). Des d'aquest punt hi ha bones vistes del congost. Suau baixada fins el Mas de Carlets. Prosseguim baixant en mig d'un bosc. Al cap d'un 1,5 km trobarem un panell informatiu. A l'esquerra surt el camí que va fins a Montfalcó per les passarel·les. Nosaltres continuem pel camí principal fins trobar una petita pujada que ens durà fins a El Portell o l'estret de Montrebei. A partir d'aquí ja només ens queda continuar pel camí excavat a la roca, en la qual hi ha un cable ancorat a la paret per més seguretat. Un cop acabat el tram del congost, cal seguir fins el pont penjant. Hi ha una bifurcació de camins, cal anar pel de la dreta que ens portarà a la part alta del pont. Per tornar cal desfer el camí.

Tot l'itinerari segueix el GR-1

Punt de sortida Pàrquing Ermita Mare de Déu de La Pertusa
Accés al punt de sortida Per la C-12 des de Balaguer en direcció Àger. Uns 2 kms abans d'arribar a Àger, cal girar a mà esquerra en direcció Agulló i continuar fins a Corçà. Un cop al poble de Corçà, cal seguir per una pista estreta que ens portarà fins el pàrquing de l'Ermita de la Mare de Déu de La Pertusa
Dificultats a tenir en compte: No apte per a persones amb vertigen. No hi ha punts d'aigua
Material necessari: Si es va amb nens, no està de més portar un arnés.