Senderisme, excursionisme i/o muntanyisme  Cavalls del Vent

Ruta circular i controlada que permet fer la volta al Parc Natural del Cadí-Moixeró passant pels vuit refugis ubicats al voltant d'aquestes serralades, que ens permetran distribuir les etapes de la manera més adient segons la nostra condició física. La ruta, normalment oberta des del començament de juny fins a mitjan de setembre, transcorre per zones de mitja i alta muntanya, la qual cosa la fa interessant des del punt de vista de la combinació de paisatges i entorns, molt diferenciats també entre la cara nord i sud de la muntanya. La inscripció oficial de la ruta permet la modalitat 24 hores, 36 hores i la modalitat travessa, on cadascú s'organitza la ruta en les etapes que creu necessàries. L'itinerari està senyalitzat amb marques de pintura taronja, no té cap dificultat tècnica i és totalment factible per a qualsevol persona avesada a la muntanya. L'alçada màxima assolida són els 2.537 m de la Tosa d'Alp.
r1270.jpg r1271.jpg r1272.jpg r1273.jpg r1274.jpg r1275.jpg r1276.jpg r1277.jpg r1278.jpg r1279.jpg r1280.jpg r1281.jpg r1283.jpg

La ruta es pot començar a qualsevol dels vuit refugis de la travessa, la majoria dels quals són força accessibles per pista o carretera, i es pot completar en ambdós sentits de la marxa. Les etapes per refugis serien les següents, encara que segons la nostra condició física podem agrupar-les:
1. Serrat de les Esposes - Cortals d'Ingla: es tracta d'una etapa de desnivell positiu poc acusat i curta de distància. En una primera part el camí va vorejant la pista que puja fins al coll de Font Freda per després creuar-la i baixar cap al refugi dels Cortals, sempre per un terreny fàcil i sense complicacions.
2. Cortals d'Ingla - Prat d'Aguiló: la ruta comença enfilant-se cap a coll Pendís per després carenejar la serra del Moixeró en direcció oest fins al pas del Bou. Allà descendim per flanquejar el Cadí per la cara nord fins al refugi de Prat d'Aguiló. La pujada més forta la tenim en el tram inicial fins a coll Pendís, i en general trobarem els camins una mica més deteriorats que en l'etapa anterior sobretot pel pas de bestiar combinat amb un terreny més humit. Durant la baixada a Prat d'Aguiló val la pena anar-se girant per contemplar la presència imponent de les canals del Cadí.
3. Prat d'Aguiló - Lluís Estasen: l'única pujada forta d'aquesta etapa és la que ens condueix al Pas dels Gosolans, des d'on recorrerem la serra Pedregosa per anar a buscar la cara sud del Cadí, de desnivell molt suau amb comparació amb la cara nord. Un cop assolida la pista que ressegueix aquesta cara sud la seguirem en direcció oest per baixar durant una llarga estona fins al refugi Lluís Estasen. Aquesta etapa ens farà gaudir de boniques vistes sobre el Pedraforca i el pic Costa Cabirolera, que amb els seus 2.605 m és el pic més alt del Berguedà.
4. Lluís Estasen - El Gresolet: es tracta d'una etapa curta, que farem baixant per un camí força dret que posarà a prova les nostres cames fins a creuar un parell de torrents. Després d'una petita remuntada arribarem al refugi de El Gresolet. Des d'allà la visió de la cara nord del Pedraforca és imponent.
5. El Gresolet - Sant Jordi: aquesta és una etapa llarga i la que té més desnivell positiu. El primer tram de pujada és el que ens porta fins al coll de la Bauma, després baixarem fins al coll de la Bena i al Veïnat de l'Hostalet. Aquí comença una pujada forta fins al refugi Sant Jordi. Als Empedrats el camí va creuant el curs d'un torrent en una zona engorjada. L'espectacularitat d'aquest indret alleugereix l'esforç de la pujada. Un cop abandonat el torrent la pujada es fa més penosa fins al refugi.
6. Sant Jordi - El Rebost: després de baixar una mica tocarà tornar a remuntar fort fins al coll d'Esciu. Allà trobarem una pista que en baixada pronunciada ens portarà fins a Gréixer i la carretera de Bagà a coll de Pal. El tram des de la carretera fins al refugi de El Rebost és curt en relació amb l'etapa, però la pujada és forta sobretot en el tram final i ens farà suar de valent.
7. El Rebost - Niu de l'Àliga: tot i el desnivell pronunciat de l'etapa, la distància no és molta i podrem completar-la amb relativa rapidesa. En aquesta etapa recorrerem la carena dels Rasos de Comabella des d'on podrem gaudir de boniques vistes de la Cerdanya i el Berguedà i assolirem la Tosa d'Alp, el punt més alt de la travessa, de 2.537 m.
8. Niu de l'Àliga - Serrat de les Esposes: aquesta és potser l'etapa més maca paisatgísticament, ja que recorrem bona part de la serra del Moixeró en una etapa que transcorre entre boscos i prats, ascendeix a les Penyes Altes del Moixeró i ens permet gaudir de boniques vistes tant de la plana ceretana, el Berguedà i les muntanyes del Cadí, i copsar d'aquesta manera la globalitat de la ruta. La baixada des del coll de Moixeró fins la pista cap al Serrat de les Esposes tornarà a posar a prova les nostres cames.

Punt de sortida Refugi del Serrat de les Esposes
Accés al punt de sortida Per accedir al Serrat de les Esposes haurem d'anar fins a Riu de Cerdanya, a la cara nord del túnel del Cadí. Haurem de sortir a l'àrea de servei del Túnel, voltejar-ne l'edifici i anar a creuar la C-16 per sota. A Riu anirem a buscar una carretera indicada cap a coll Pendís, que es transforma en pista un cop creua el torrent.
Dificultats a tenir en compte: Cap en especial, però en cas de terreny moll són una mica més delicats els trams de baixada entre Lluís Estasen i Gresolet, i el primer tram des del coll de Moixeró cap al Serrat de les Esposes. Hi ha punts d'aigua prop dels refugis, però poques vegades trobem fonts durant les etapes.
Desnivell positiu: 5.000 m
Durada: Es recomana fer la ruta entre 3 i 5 jornades.
Distància recorreguda: 85 km
Cartografia i bibliografia: Mapa Cavalls del Vent. Escala 1:30.000. Editorial Alpina
Època aconsellable: Entre juny i setembre, període d'obertura dels refugis.