Senderisme, excursionisme i/o muntanyisme  Bony de les Neres des d'Encamp

Enviada per Albert Pérez Monfort Albert Pérez Monfort
Itinerari molt fàcil, però amb força desnivell, que puja des d'Encamp al Bony de les Neres, un cim arrodonit sense massa interès, on unes antenes enormes trenquen tot l'encant que pogués tenir. Igualment, però, el recorregut passa per zones força atractives i ofereix boniques vistes sobre els cims que envolten la Parròquia d'Encamp. Si la sortida es planteja com un entrenament, esdevé força exigent, ja que en alguns trams el pendent és molt pronunciat.
r850.jpg r851.jpg r852.jpg r853.jpg r856.jpg r857.jpg

Sortim de la plaça del Consell d'Encamp pels senyals del GR11 que seguirem fins al Coll d'Ordino. Al cap de pocs metres arribem a Sant Romà de les Bons i a la Torre del Moro. A partir d'aquí el camí serpenteja amb trams de forta pujada i amb alguns de menys exigents. Quan arribem aproximadament al quilòmetre 3 i a la cota 1.900 el camí s'aplana. Seguim per dins el bosc fins a sortir a una clariana, el Planell de les Basses, on hi ha una bona vista sobre els cims de Casamanya i des d'on s'intueix el Coll d'Ordino ben a poca distància. Fem un darrer tram curt de pujada i arribem al coll d'Ordino, on deixem les marques del GR11. En aquest punt, a la nostra esquerra, podem veure l'antena del Bony de les Neres ben a prop. Des del coll seguim en direcció sud per prats alpins fins a trobar-nos una pista que caldrà seguir fins al cim.
Des del Bony de les Neres reculem uns metres i tombem a l'esquerra per un camí ample, però herbat, entre els pins. Travessem uns prats i de seguida el camí comença a baixar. Trobem uns punts grocs que haurem de seguir una bona estona, fins que arribem a una carretera asfaltada. El primer tram, i durant un tros curt, la baixada és molt pronunciada. Després se suavitza per fer-se més còmode. Cap al quilòmetre 7,5 de l'itinerari arribem al trencall de la Font de Mallol, on hi ha un indicador que per poder llegir hem de girar-nos. Al cap de pocs metres més de baixada el camí es divideix en dos. En aquest punt hi ha una estaca amb una fletxa que ens marca el camí de l'esquerra amb uns senyals també de color groc i amb les lletres CI, sigles que corresponen al Camí Interparroquial (un itinerari circular de 8 km i 198 metres de desnivell apte per a tots els públics). Nosaltres hem d'anar pel camí de la dreta. No obstant, si agafem el camí de l'esquerra, al cap de pocs metres, arribarem a un balcó sobre Encamp amb una bona vista. Si hem optat per la segona opció, arribats a aquest balcó cal deixar els senyals amb les sigles CI per desviar-nos cap a la dreta per un sender no senyalitzat que ens portarà de nou al camí amb els punts grocs que seguíem abans. La baixada continua còmode i aproximadament al quilòmetre 9,2 arribem a una carretera asfaltada. Seguim la carretera cap a l'esquerra. És possible estalviar alguns revolts per dreceres força dretes. Després d'un tram de carretera arribarem al Camí de l'Espeluga, que començarem a seguir. Quan el camí, un tros enllà, s'acosta una altra vegada a la carretera, gira a la dreta. Seguim pel mateix camí fins arribar a una pista ampla que seguim a l'esquerra. Ja es veu Encamp a prop. Al cap de pocs metres arribem de nou a la carretera que fa estona havíem deixat. La seguim a la dreta, fem un revolt i trobem un camí a l'esquerra que podem seguir per fer la darrera drecera de l'itinerari i estalviar-nos una corba. Passat aquest tram arribem de nou a la carretera que ens portarà fins a Encamp.

Punt de sortida Encamp
Accés al punt de sortida Per carretera a la població d'Encamp, a pocs quilòmetres de les Escaldes i Andorra la Vella.
Dificultats a tenir en compte: L'ascens al Bony de Neres es fa per la solana. Cal evitar, doncs, les hores de màxima exposició al sol. No hi ha punts d'aigua durant el recorregut.
Durada: Entre 5 i 6 hores
Distància recorreguda: 14 km
Cartografia i bibliografia: Mapa Andorra. Escala 1:40.000. Editorial Alpina
Època aconsellable: Tot l'any tenint en compte les condicions de la neu a l'hivern