Esquí de muntanya  Ascensió al pic de Montmalús amb esquís

L'ascensió al cim de Montmalús és una ascensió fàcil ideal per iniciar-se a l'esquí de muntanya o per fer una primera sortida a l'inici de la temporada. La seva orientació nord fa que gaudeixi en general, i amb el permís dels vents del nord, d'una bona innivació al llarg de tota la temporada. D'altra banda, el fet que part de l'itinerari es faci remuntant còmodament les pistes d'esquí de Grau Roig també en suavitza l'esforç.
r1009.jpg r1010.jpg r1011.jpg r1012.jpg r1013.jpg r1014.jpg r1015.jpg r1016.jpg r1017.jpg

Sortim del pàrquing inferior de l'estació d'esquí de Grau Roig per creuar una zona plana fins al peu del telecadira Montmalús. Deixem enrere el telecadira i veiem davant nostre, una mica a l'esquerra, una pista no gaire ampla que baixa pel bosc. La pista comença a pujar suaument i trobem diferents instal·lacions destinades a la canalla, ja que som en un sector infantil. La pista acaba enllaçant amb una altra més ampla: es tracta de la pista vermella del Montmalús, que remuntarem fins al final, on arriba el telecadira. Aquí ens allunyem de les pistes resseguint la vall que se'ns obre davant i que puja suaument. Al fons ja tenim el coll de Montmalús, i a la dreta, el cim. Ens dirigim cap al coll i superem aquest tram dret sovint ventat o endurit. Des del coll veiem la pala d'accés al cim que ens permetrà, si les condicions de la neu són bones, arribar-hi amb esquís fent quatre ziga-zagues. Altrament haurem de descalçar-nos els esquís i accedir al cim resseguint la carena a peu. El cim és ample i planer, la qual cosa ens permetrà manipular el material còmodament per preparar-nos per la baixada, que farem pel mateix itinerari de pujada tenint sempre en compte l'estat de la neu a la pala d'accés al cim.

Punt de sortida Pàrquing inferior de l'estació d'esquí de Grau Roig
Accés al punt de sortida Podem accedir a l'estació d'esquí de Grau Roig des del coll d'Envalira per la N22 francesa i la CG2 andorrana. Baixant en direcció Canillo el desviament cap a l'estació és a l'esquerra poc abans de la sortida del túnel d'Envalira.
Dificultats a tenir en compte: És força habitual que trobem congestes de neu al coll, la qual cosa ens pot dificultar el moment d'accedir-hi. La pala des del coll fins al cim és dreta i exposada, cal valorar l'estat de la neu abans d'afrontar-la. Si la neu no és estable o està força gelada ens podem treure els esquís i accedir al cim a peu resseguint la carena. Malhauradament podem trobar motos de neu que remunten les pistes d'esquí fins al coll de Montmalús, el qual superen a tot gas. Aquest és un fenomen força habitual a les muntanyes andorranes, però sobretot en zones a l'entorn de pistes d'esquí.
Material necessari: És útil portar els grampons per si cal arribar al cim a peu amb neu dura.
Durada: Unes 3 hores
Distància recorreguda: 7,75 km
Cartografia i bibliografia: Mapa Andorra. Escala 1:40.000. Editorial Alpina
Època aconsellable: De desembre a maig
16 de febrer de 2013 Pic de Montmalús Bona sortida amb poc perill d'allaus donada la gran quantitat de neu que hi ha a les muntanyes veïnes. Bona neu pols. Accés al coll força ventat. Pala cimera sud en bon estat, fet que permet arribar a... Irene